Svensk Fastighetsförmedling En del av Svensk Fastighetsförmedling
En del av Svensk Fastighetsförmedling
Bolån Privatlån
Ring oss på

020-25 26 26

Måndag - Fredag: 09:00 - 17:00

Direkto blir Ordna Bolån

Direkto grundades 2014 och hjälpte mellan 2014-2021 drygt 100,000 privatpersoner med att jämföra privatlån. 2020 blev Svensk Fast bolagets majoritetsägare och i juni 2021 bytte Direkto namn till Ordna Bolån när bolaget kunde erbjuda rådgivning även för bolån.


Ordna är en del av Svensk Fastighetsförmedling.

Privatlån
Privatlån
Samla lån
Billån

Bolån
Lånelöfte
Bolån
Jämför utöka och omförhandla bolån
Startsida


Historien om Direkto

Direkto AB grundades 2014 med mål att ändra privatlånemarknaden till fördel för lånekunderna. Länge gick bolaget tagline “Du måste tänka på procenten!” vilket var en direkt antydan till att vi jobbade med privatlån med schyssta villkor och till låga räntor (vilket vi också gör idag). Direkto valde aktivt bort aktörer som erbjöd högre räntor och vi var “den schyssta lånerådgivaren”. Schyssta för att vi inte tog några genvägar, schyssta för att vi alltid var raka även när det var jobbigt för kunderna att höra sanningen, vi var schyssta även mot bankerna och var en samarbetspartner som vi själva önskade att andra var mot Direkto.

Vi skulle jobba utifrån ett antal principer som skulle definiera vilka Direkto var. De här principerna definierar idag även Ordna Bolån.

DIREKTO SKULLE AGERA OBEROENDE – Direkto rekommenderade alltid det bästa lånealternativet ur kundens perspektiv. Våra Rådgivare hade (och har) inga incitament att rekommendera en bank före en annan. Det viktigaste var att kunden tog det lån som var mest fördelaktigt för kunden. Vi var transparanta. På Mina Sidor presenterades lånealternativ i rätt ordning: effektiv ränta först, allt annat lika, och utan ledande eller övertalande formuleringar (som “bästa lånet” eller “vi rekommenderar”).

DIREKTO SKULLE VARA LÅNGSIKTIGA – Direkto var noga med att försöka nå ut till kunder som vi inte hade lyckats hitta bra lån till för att ge tips och råd om hur denna kunde förbättra sin kreditvärdighet och sin ekonomiska situation. Vi skapade en långsiktig relation där vi hjälpte kunden fram till den punkt då de fick det lån som de först var ute efter.

DIREKTO SKULLE RESPEKTERA SPELREGLERNA – Det finns en hel del regelverk kring hur man får marknadsföra lån. Men det finns också något som heter etiskt handlande och normer som man bör följa. Dessa finns till för att skydda dig som låntagare och vi på Direkto var (och är) väldigt måna om att följa dessa regler och normer. Valde kunden Direkto som låneförmedlare så kunde kund känna dig trygg med att vår tjänst alltid följde alla spelregler till fördel för kunden.

DIREKTO SKULLE LEDA UTVECKLINGEN I RÄTT RIKTNING – Direkto jobbade aldrig med “högkostnadskrediter” – även om det uttrycket inte fanns när vi grundades 2014. Andra i branschen valde att jobba med alla sorters långivare för att maximera försäljningen utan omtanke för låntagaren. Handlingen rättfärdigades förmodligen med tankesättet “Det är ju långivaren som fattar kreditbeslutet – vi skickar ju bara vidare kundens låneansökan”. Vi sa bestämt nej till sådana propåer från långivare för att det inte kändes rätt i magen. Direkto erbjöd och erbjuder ett tillsynes mycket brett räntespann. Det beror på att vi jobbade (jobbar) med så många olika banker i olika segment för att vi skulle kunna hjälpa till i så många olika situationer som möjligt utan att gå för långt. Det var därför vi 2020 – som första låneförmedlare – sänkte takräntan genom att exkludera banker som erbjöd högre räntor. Senare följde andra aktörer efter och Direkto välkomnade den utvecklingen. Vi var först ut bland förmedlarna med att tydligt visa räntespannet vid en första anblick på hemsidan. Många gjorde det inte ens 2021. 2018 var vi också först med “låneåterbäring” – ett uttryck som Direkto myntade. Istället för att spendera pengar på marknadsföring i lika stor utsträckning gav vi kunderna en unik nytta för att de skulle jämföra lån genom oss. Något som andra i branschen försöker följa.

DIREKTO SKULLE VARA TRANSPARENTA OCH RAKA – Vi på Direkto var av den bestämda åsikten att ärlighet varar längst. När allt går bra är det enkelt att säga sanningen. Men vi gjorde det oavsett situation. Kunden kunde förvänta sig ett ärligt och rakt svar vid varje tillfälle. Direkto skulle inte skönmåla sanningen. Om vi ansåg att kund inte hade en ekonomi som klarade ett lån så avrådde vi kunden. Vi förklarade anledningen och talade om för kunden vad denna skulle göra för att få lån med bättre villkor. Vi sålde heller aldrig på våra kunder lån med argument som “du kommer att sänka din månadskostnad”, vilket tyvärr många i förmedlarbranschen gjorde (och gör 2021) utan att samtidigt tala om negativa aspekter som en sänkt månadskostnad kunde medföra för kunden. För kanske var det så att det nya lånet var dyrare för kunden i slutändan för att det exempelvis hade en längre återbetalningstid än det lån kunden redan hade. Valde kunden Direkto skulle denna alltid få all information den behövde för att kunna fatta bästa möjliga beslut. Vårt varumärke Direkto skulle förknippas med ansvarsfull lånerådgivning och personlig approach. Vi var den schysste lånerådgivaren.

Dessa principer lever kvar i Ordna Bolån.

Mer om våra tjänster

Press

Läs våra senaste pressreleaser.
Läs mer

Karriär

Här lägger vi ut alla våra tjänster.
Läs mer

    Vill Du Kontakta Oss?

    020-252626

    Måndag - Fredag: 09:00 - 17:00

    info@ordnabolan.se

    Ordna AB, Org.nr. 556962-9404
    Vasagatan 28, 111 20, Stockholm