Bolånebarometern (juni 2024): Dyra bostäder och högre priser förväntas

Bolånebarometern (juni 2024): Dyra bostäder och högre priser förväntas

En av tre svenskar tycker bostadspriserna är för dyra – samtidigt stiger både priserna och prisförväntningarna

Ordna Bolåns månatliga undersökning Bolånebarometern genomförd av Nepa visar att en av tre svenskar tycker att bostadspriserna är för dyra samtidigt som rekordmånga (53 procent) nu tror på stigande bostadspriser inom ett halvår. Barometern visar också att valet av rörlig ränta tappar mark.

Ladda ner bolånebarometern juni 2024

Artikeln nedan är skriven av Ordnas vd Hemad Razavi.

De senaste månadernas data från Bolånebarometern visar att vi har hittat till ett nytt normalläge där våra förväntningar om bostadsmarknaden och räntorna framåt präglas mer av optimism än från pandemier, krig och annat elände. Vi börjar redan räkna med framtida räntesänkningar och en lugnare vardag.

Optimismen växer på Sveriges bostadsmarknad. Det låter kanske tråkigt med ”normalläge”, men jag tycker det är underbart efter fyra turbulenta år.

En av tre (34%) tycker att priserna är höga och det är en helt naturlig effekt av en historisk prisutveckling som på många håll i landet varit svår att motivera. Det ska inte stickas under stolen att det är problematiskt och att vi har klyftor som politiken och näringslivet inte kan enas om. I årets Almedalen tog jag del i och av många samtal på ämnet, och det enda som alla var överens om var att det inte fanns några initiativ där alla kunde komma överens.

Bolånebarometern visar att i juni så ökar andelen som tror på stigande priser det närmsta halvåret från 49% till 53% – vilket är en rekordhög andel. Förväntningarna på inflationen och bolåneräntorna står still. Andelen som hade valt rörligt minskar från 47,5% till 44,7 %.

Riksbankens uteblivna räntesänkning (i juni) lyckades inte rucka på optimismen, och det tror jag beror på att svenska folket redan börjat räkna in framtida och utlovade räntesänkningar i sina beslut.

Sen vi började mäta är det första gången som fler än en av två (53% av de tillfrågade) tror på stigande priser. Det går nu 2,6 optimister per en (1) pessimist. Tydligare än så blir det inte. Svenskar tror på en het bostadsmarknad framåt.

Tvåårsräntan har blivit attraktiv, men rörlig ränta är fortfarande det bättre valet.

Framåt så kan vi vänta oss tre trender: stigande priser, kraftigare räntesänkningar och orosmoln i väst.

Priserna har stigit och kommer fortsätta i den riktningen. Det uppdämda flyttbehovet är så stort att jag tror juli blir en mer aktiv månad än den brukar vara, och efter semestern sticker aktivitetsnivån sannolikt i väg rejält. Den analysen delar min kollega Erik Wikander, vVD på Svensk Fastighetsförmedling.

Riksbanken sa vid räntebeskedet i juni att man nu väntade sig två eller kanske tre sänkningar och Erik Thedéen sa senare att det lutar mer åt tre sänkningar. Jag tror inte det räcker med tre sänkningar – i varje fall inte om de ska vara 0,25% per gång. Givet vår inflationsprognos som var på 1,4% för juni – faktiska utfallet i juni blev ännu lägre på 1,3% – och vartåt vi är på väg mot slutet av året (en inflation närmare 1%) så tror jag att Riksbanken kommer tvingas tänka om. Sänkningar kommer behöva vara snabbare och kanske större än de tror.

Om undersökningen

Bolånebarometern från Ordna Bolån undersöker varje månad svenskars uppfattning om bostads- och bolånemarknaden. Statistik baseras på en riksrepresentativ månatlig undersökning genomförd av marknads-undersökningsföretaget Nepa bland allmänheten 25–59 år i Sverige under perioden januari 2023 – juni 2024. Varje månad svarar ca 1000 respondenter på Bolånebarometerns frågor.