Ordnas Bolånebarometer maj 2024: Vi är på väg mot det normala igen

Ordnas Bolånebarometer maj 2024: Vi är på väg mot det normala igen

Ordna Bolåns månatliga undersökning Bolånebarometern genomförd av Nepa visar att andelen som tror på sjunkande bolåneräntor det närmsta halvåret ökar från 34 till 40 procent och nästan hälften (47,5%) skulle välja det rörliga alternativet. Den senaste tidens positiva prisutveckling tycks inte trubbat av gemenemans framtida bostadsprisförväntningar – 49 procent tror på stigande priser inom ett halvår vilket är i linje med månaden innan. Samtidigt minskar andelen som tycker att det är för dyrt att köpa nu med tre procentenheter – från 35 till 32.

Ladda ner bolånebarometern maj 2024

Bolånebarometern från Ordna Bolån undersöker varje månad svenskars uppfattning om bostads- och bolånemarknaden. Statistik baseras på en riksrepresentativ månatlig undersökning genomförd av marknadsundersökningsföretaget Nepa bland allmänheten 25–59 år i Sverige. Varje månad svarar över 1000 respondenter Bolånebarometerns frågor.

– Många märker nu av att deras räntekostnader går ner när beloppet som dras av banken minskar. Samtidigt har man hört att Riksbanken planerar fler sänkningar under året vilket gör att optimismen växer så det knakar just nu, säger Hemad Razavi, vd på Ordna Bolån.

– Samtidigt är det ett styrketecken att lika många tror på prisökningar i maj som i april, när statistiken visar att bostadspriserna stiger och trots all skrämselpropaganda om det stora utbudet . Kanske är det felaktiga narrativet – det stora utbudet som en prissänka – mindre värt än den reella viljan och behovet av att flytta säger Hemad Razavi, vd på Ordna Bolån.

På frågan om vilka hinder man upplever på bostadsmarknaden minskar andelen som tycker det är för dyrt från 35 till 32 procent.

– Jag tror folk har fått en reality-check vad gäller bostadspriserna. När man gick från isade flyttplaner till att undersöka utbudet tyckte många nog att priserna var för höga, men nu har man förstått var priserna ligger. Därför tror jag också det kommer vara mindre avstånd mellan köpare och säljare framåt, säger Hemad.

– Framåt väntar räntesänkningar. Förhoppningsvis fler än de två Riksbanken utlovat före nyår och effekten av det kommer bli prisökningar på 5–10 procent inom samma tidsram, säger Hemad Razavi.

– Under 2022 och 2023 avlöste räntehöjningarna varandra. Nu har bankerna börjat sänka räntorna och det trendskiftet märker bostadsägare av. Lägre räntor betyder i regel högre bostadspriser och stabilitet. Bostadsägare agerar därefter, säger Hemad Razavi.

– Tumregeln sälja först, köpa sen, gäller fortsatt. Jag tror att man kommer behöva tänka så i ett halvår till. Räntan måste ner en bit till helt enkelt för att vi ska nå det gamla normala igen, då man sålde först, säger Hemad Razavi.

-Jag tror att det är många som undrar hur länge den nya positivismen varar. Datan visar och känslan är att vi har början av en återgång till det normala bakom oss, säger Hemad Razavi.

Om undersökningen

Statistik baseras på en riksrepresentativ månatlig undersökning genomförd av marknads-undersökningsföretaget Nepa bland allmänheten 25–59 år i Sverige under perioden januari 2023 – maj 2024. Varje månad svarar ca 1000 respondenter på Bolånebarometerns frågor.