SCB: Inflationen 2,3% i maj. Vi är i fas för en räntesänkning i juni.

SCB: Inflationen 2,3% i maj. Vi är i fas för en räntesänkning i juni.

Kommentarer från Ordna Bolåns VD Hemad Razavi:

Inflationen (KPIF) var marginellt (0,1%) högre än vi väntade oss i maj. 2,3% mot 2,2%. Det innebär att sanningen är mycket nära vår kurva även för juni. I juni väntar vi oss just nu inflationen på 1,4%. Långt under Riksbankens mål om 2%. Det innebär att Riksbanken borde sänka räntan den 27 juni, för att inte behöva parera med en dubbelsänkning efter sommaren.

– Om det fanns ett brandlarm för en för låg inflation så hade det tjutit rejält nu, säger Hemad Razavi, vd på Ordna Bolån.

– Inflationen visar att Riksbanken borde ge ekonomin en enkel dos räntesänkning på 25 punkter i juni. Sker det inte lär en parering med en dubbel dos bli aktuell efter sommaren och det är inte optimalt, säger Hemad Razavi, vd på Ordna Bolån.

– Riksbanken borde verkligen sänka räntan i juni. Dröjer det längre rör vi oss mot en KPIF på 1 procent. Det kanske låter ofarligt men det kan skada svenska företag rejält, säger Hemad Razavi, vd på Ordna Bolån.

– Väderprognoserna har varit dystrare det senaste, men våra räntesänkningsprognoser ser allt bättre ut. Riksbanken sänker sannolikt i juni, och borde utöver det hinna med två sänkningar före årsskiftet, om de lyckas göra en korrekt analys, säger Hemad Razavi, vd på Ordna Bolån.

– Inflationshotet från USA, som Riksbanken på felaktiga grunder stirrat sig blinda på, är också dämpat. Och svenska kronan mår bättre än på länge. Havet stormar inte och det finns inte tid för att sitta ner i båten, säger Hemad Razavi, vd på Ordna Bolån.