SCB: Inflationen 1,3% i juni. Vad var det vi sa? Riksbanken gjorde fel i juni.

SCB: Inflationen 1,3% i juni. Vad var det vi sa? Riksbanken gjorde fel i juni.

Kommentarer från Ordna Bolåns VD Hemad Razavi:

Inflationen (KPIF) var marginellt (0,1%) lägre än vi väntade oss i juni. 1,3% mot 1,4%. Det är nu förhoppningsvis helt uppenbart för alla att Riksbanken fattade fel beslut när de i juni valde att lämna räntan oförändrad. Risken för att Riksbanken ska behöva ta till en dubbelsänkning i augusti ökade och/eller så kommer det behövas fler sänkningar under resten av året än Riksbanken förmedlat att de ska genomföra.

Hämta Infronts sammanställning inför SCBs data här.

Vi skrev redan för en månad sedan – två veckor innan Riksbankens räntebesked – att juniinflationen skulle hamna på 1,4%. Utfallet: 1,3%. Det var också lägre än marknadens förväntningar på 1,5%.

Se sammanställning från Infront nedan där Ordna Bolån låg lägst med 1,4%:

Marknaden tog dagens inflationsdata på ett förväntat sätt: kronan försvagades och räntorna kom ner ytterligare (8 punkter bara idag). Tvååriga räntan är nu på väg ner till årslägsta vilket var precis i början av året då inflationen tycktes rasa.

(skärmbild tagen från Dagens Industri)

För bolånetagare var dagens inflationsbesked positivt både på kort och lång sikt. På kort sikt så kommer vi se ytterligare räntesänkningar från bankerna. Snart är det vanligt med bolåneräntor på under 4% igen. På längre sikt så är det tydligt att inflationen just nu är i schack och därför taktar vi mot ca 1% lägre ränta mot slutet av året. Det innebär också att de bundna räntorna kommer att komma ner.

Bostadsmarknaden kommer också få en skjuts av dagens inflationsnyhet. I juni visade Ordnas Bolånebarometer att det gick 2,6 optimister per en (1) pessimist avseende bostadspriserna framöver och bostadspriserna förväntades gå upp ytterligare. Många kommer – mycket riktigt – att förvänta sig ännu fler räntesänkningar framöver och därmed förvänta sig ännu högre priser.

Hemad Razavi
Vd, Ordna Bolån