Marknadsuppdatering: “Risk för ett ordentligt inflationsbakslag i juli – men sitt stilla i båten”

Kommentarer från Ordna Bolåns VD Hemad Razavi:

Ordna Bolåns analys visar att det finns en risk att inflationssiffrorna som släpps av SCB onsdag 14 augusti kan visa ett rejält bakslag där KPIF landar över 2,0% igen, vilket ska jämföras med 1,3% i juni. Det beror på säsong, en förändringstakt som är mer normaliserad och liknar mer tiden pre-corona och geopolitiska spänningar. Viktigt att bolånetagare och de som ska köpa och sälja bostäder har med sig det och inse att det är väntat.

Tittar vi på förändringstakten några år före pre-corona så indikerar takten på en förändring i juli som skulle pressa upp KPIF till 2,0% på årsbasis. Det är rejält högre än junisiffran på 1,3% som marknaden tog som en lättnad.

Är vi lite mindre negativa och inte målar fan på väggen ser vi ändå ut att landa på ca 1,6-1,7% i juli, vilket är tydligt högre än 1,3% i juni.

I Infronts marknadsundersökning om konsensus för juni låg vi Ordna Bolån lägst på 1,4% bland nio tillfrågade banker och institut. Genomsnittet var på 1,6% och storbankerna låg mellan 1,5-1,6%. Inflationen landade alltså på 1,3%.

Juli är mycket svårare att prognostisera och jag tror att vi kommer se ett bredare intervall i förväntningarna. Det beror delvis på högre fraktpriser och olja samt spretig prisutveckling bland råvaror som till stor del har sin grund i allmän geopolitisk oro i flera delar av världen.

En hög inflationssiffra i juli betyder inte att vi ska oroa oss och vi behöver sitta still i båten. Vi är fortsatt på väg mot låga tal under Riksbankens mål om 2% resten av året och det innebär att Riksbanken kommer behöva sänka räntan i snabb takt. Det är viktigt att ha med sig det om man ska köpa eller sälja bostad och som bolånetagare.

Riksbanken öppnade för tre sänkningar vid senaste mötet och jag menar på att det var ett misstag att de inte sänkte till 3,5% innan sommaren. Nu börjar man prata om dubbelsänkningarnågot som jag varnade för redan innan sommaren i Göteborgs-Posten.

I slutet av året tror jag just nu att styrräntan är på 2,5%. För bolånetagare innebär det rörliga bolåneräntor på ca 3,5% och 1-2 åriga räntor på ca 3,0%.

Vi kommer efter sommaren se lägre rörliga räntor men det är klart att bundna 1-2 åriga bolån idag lockar med räntor på 3,6-3,9%.

Hemad Razavi
Vd, Ordna Bolån